1404/08/21

به ما بگویید چکار کنیم!

منطقی نیست که افراد باهوش را استخدام کنیم و بعد به آنها بگوییم چه‌‌‌کار کنند. ما افراد باهوش را استخدام می‌‌‌کنیم که آنها به ما بگویند باید چه‌‌‌کار کنیم.

چالشی که در تیمهای نرم افزار غالبا از سمت افراد باتجربه (و نه جونیور) رخ میدهد، مواجهه با کارشناسانی است که میگویند: " من همیشه منتظر بودم که فلان تسک را به من بدهید، اما هیچوقت اینکار را نکردید".

این انتقاد به رهبر تیم معمولا زمانی رخ میدهد که در جلسات فیدبک از انفعال کارشناس انتقاد میکند.

اما آیا واقعا این انتقاد به شما وارد است؟ شما افراد را محدود میکنید یا آماده پذیرش نظرات کارشناسانه ی آنها هستید؟

تمایلِ کنترل‌ محور: می‌خواهم همه چیز را خودم مشخص کنم تا از خطا جلوگیری شود.

میل به آزادیِ کامل: می‌خواهم به تیم اعتماد کنم و اجازه بدهم هر کس با سبکِ خودش کار را پیش ببرد.

شما بعنوان رهبر تیمتان باید دو روش انتخاب کنید. یا تمایل به کنترل یا میل به آزادی عمل.

واقعیت این است که این دو گرایش معمولا با هم سازگار نیستند. اما میشود با ایجاد چهارچوب های مشخص و فرآیندهای بازخورد مستمر تعادلی پایدار ایجاد کرد.

چرا افراد باهوش غالبا منفعل هستند؟

این جمله ی استیو جابز را پرینت کردم و روی یکی از دیوارهای اطراف تیممان نصب کردم. من واقعا دلیل انفعال افراد باهوش تیمها را نمیدانم، فقط هربار که این بازخورد را به آنها داده ام، نتیجه ی خوبی گرفتم. بنابراین تصمیم گرفتم این جمله را مدام به آنها یادآوری کنم که شما باید به ما بگویید که چه کنیم و اصلا برای همین شما را استخدام کردیم!

منطقی نیست که افراد باهوش را استخدام کنیم و بعد به آنها بگوییم چه‌‌‌کار کنند. ما افراد باهوش را استخدام می‌‌‌کنیم که آنها به ما بگویند باید چه‌‌‌کار کنیم.
استیو جابز

اما برای پاسخ به پرسش بالا، ممکن است راهکارهای زیر موثر باشند:

فرهنگ سازی کنیم: وقتی تیم یا سازمان فضای امنی برای ابراز ایده‌ها فراهم نمی‌کند، افراد باهوش یا محتاط می‌شوند یا سکوت می‌کنند تا از انتقاد یا اشتباه جلوگیری کنند.فرهنگ بازخورد سازنده و «چارچوب نقد سازنده» ایجاد کنید. تأکید کنید که هر ایده ارزشمند است، به شرط ارائه مستندات و داده‌های پشت آن.

تقسیم درست مسئولیتها: هوشمندها معمولاً به خوبی ریسک‌ها را می‌شناسند و ممکن است از عواقب اشتباه بترسند. این ترس می‌تواند به عدم مداخله یا ارائهٔ راه‌حل منجر شود. قسیم مسئولیت‌ها به گونه‌ای که هر کس بداند چه تصمیمی را می‌گیرد و چه داده‌هایی لازم است، و اینکه اشتباه فرصت یادگیری است.

ارائه زمانبندی منطقی: تعیین زمان‌بندیهای منطقی برای تحلیل و تصمیم‌گیری و احترام به فرایند آزمایش-یادگیری (Experimentation-and-learning). تشویق به ارائهٔ آزمایش‌های کوچک و نتایج قابل اندازه‌گیری.

با مطالعه و تحقیق بیشتر راه حل و پیشنهادات زیادی میتوان به این لیست اضافه کرد که افراد باهوش منفعل را به افراد باهوش سوپراستار تبدیل کرد.

پایان/ چهارشنبه 21 آبانماه 1404

محمد مهدوی کیا

بازگشت