UML (Unified Modeling Language)
UML مجموعه‌ای از نمودارها برای توصیف ساختار و رفتار سیستم است که به تیم‌های توسعه اجازه می‌دهد تا پیچیدگی نرم‌افزار را به‌طور گرافیکی مدل کنند. انواع نمودارهای کلیدی که در طراحی معماری اهمیت دارند عبارتند از: نمودار کلاس (Class Diagram) برای مدل‌سازی موجودیت‌ها و روابطشان، نمودار توالی (Sequence Diagram) برای نمایش برخورد و تعامل بین اجزا در زمان، نمودار حالت (State Diagram) برای مدل‌سازی چرخه‌های وضعیت یک شیء، نمودار کاربرد (Use Case Diagram) برای نمایش اهداف کاربر و تعامل با سیستم، و نمودار اجزا (Component Diagram) برای نمایش ماژول‌ها و ارتباط بین آنها. در کتاب شما، می‌توانید با مثال‌های ساده از یک سیستم فرضی، نشان دهید چگونه این نمودارها در کنار هم تصویر جامعی از معماری نرم‌افزار ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید به فرآیند مدل‌سازی از نیازهای کاربری تا پیاده‌سازی اشاره کنید و بیان کنید که هر نمودار چه سوالی را پاسخ می‌دهد و چگونه تیم‌های مختلف (معماران، توسعه‌دهندگان، تیم QA) از آن استفاده می‌کنند.

پایگاه داده (Database)
طراحی پایگاه داده بخش بنیادی از معماری نرم‌افزار است که با مدل‌سازی داده‌ها، چگونگی ذخیره، بازیابی و نگهداری آن‌ها را تعریف می‌کند. فاز طراحی پایگاه داده معمولاً با تحلیل موجودیت‌ها و روابطشان آغاز می‌شود و به مدل‌سازی مفهومی (مانند ERD)، مدل‌سازی منطقی (جدول‌ها، کلیدها، نرمال‌سازی) و در نهایت پیاده‌سازی فیزیکی (نوع پایگاه داده، شاخص‌ها، بهینه‌سازی‌ها) می‌انجامد. نکته مهم در این بخش، تضاد بین کارایی و ثبات داده است: چگونه تراکنش‌ها به‌طور ایمن انجام شوند، از چه مکانیزم‌های قفل‌گذاری استفاده شود، و چگونه از نظر کاربری مقیاس‌پذیر باشد. برای کتاب، می‌توانید با ارائه‌ی یک داستان مفهومی از داده‌ها و نمایش ERD ساده برای یک نمونه سیستم (مثلاً سیستم مدیریت سفارش) نشان دهید چگونه موجودیت‌ها مثل مشتری، سفارش، محصول و سبد خرید با هم در ارتباطند. همچنین به نکات کلیدی از جمله نرمال‌سازی، کلیدهای خارجی، شاخص‌گذاری، و راهکارهای مدیریت دیتابیس مثلORMها یا مایگریشن‌ها بپردازید.